Gå til hovedindhold

Kollektiv vejledning

Formålet med den kollektive vejledning i 8. klasse er at gøre eleverne bevidste om deres styrker og interesser.

  • Læs op

Indhold

    I kollektiv vejledning i 8. klasse, skal eleverne:

    • Lære om styrker og interesser
    • Lave øvelser på UddannelsesGuiden
    • På en Uddannelse og Job Rejse (Escape Room)

    Du finder elevernes materiale her.

    Praktisk info

    Du finder praktisk information om kollektiv vejledning i 8. klasse her. Det er vigtigt, at du læser alle oplysninger grundigt for at få viden om din rolle som lærer, så du kender forløbet og har mulighed for at støtte vejlederen. Det er også vigtigt, at du afstemmer med vejlederen hvilke opgaver han/hun forventer, at du laver før, under og efter forløbet.

     

     

    Lærenote til for- og efterbehandling af kollektiv vejledning

    Du finder praktisk information om kollektiv vejledning i 8. klasse her.

    Det er vigtigt, at du læser alle oplysninger grundigt for at få viden om din rolle som lærer, så du kender forløbet og har mulighed for at støtte vejlederen.

    Det er også vigtigt, at du afstemmer med vejlederen hvilke opgaver han/hun forventer, at du laver med eleverne før, under og efter forløbet.

    Som et led i forberedelsen skal eleverne skal i grupper udarbejde fem spørgsmål, som du skal samle og sende til vejlederen i Aula senest en uge før den kollektive vejledning.

    Det er vigtigt, at eleverne får tid til at tænke over spørgsmål til vejlederen, så han/hun kan tage udgangspunkt i de ting, som eleverne har brug for at vide i den kollektive vejledning.

    Ingen lærernote

    ingen lærenote

    ingen lærenote

    Efterbehandlingsopgaver, som du kan lave med eleverne udover evaluering. Aftal med klassens vejleder, hvilke opgaver han/hun laver i den kollektive vejledning, og hvilke du selv laver på klassen efterfølgende.

    Efterbehandlingsopgaver, som du kan lave med eleverne udover evaluering. Aftal med klassens vejleder, hvilke opgaver han/hun laver i den kollektive vejledning, og hvilke du selv laver på klassen efterfølgende.

    Efterbehandlingsopgaver, som du kan lave med eleverne udover evaluering. Aftal med klassens vejleder, hvilke opgaver han/hun laver i den kollektive vejledning, og hvilke du selv laver på klassen efterfølgende.

    Studievalgsportfolio bortfalder fra august 2024.

    For at hjælpe eleverne kan det være en god idé at lade dem samle deres erfaringer lige efter, de har fået dem. Vi har lavet et skema i UNO ung, som indeholder elevernes aktiviteter, og som I kan vælge at lade jeres elever bruge.

    Refleksionskemaet kan følge eleven gennem udskolingen og videre i ungdomsuddannelsesforløbet og være et bindeled til fremtidigt uddannelsesvalg.

    Hvis du vælger at bruge refleksionskemaet, er din opgave som lærer:

    1. Præsentere refleksionskemaet for elever og forældre.
    2. Sørge for, at eleverne efter endt UJ-aktivitet (Skills Stafetten, uddannelsesmesse, introduktionskurser og Samspil) får skrevet i studievalgsportfolien. Det er vigtigt, at du har dialog med eleverne om aktiviteten, så du kan hjælpe dem med at reflektere relevant.
    3. Tydeliggøre sammenhængen mellem oplevelse og erfaring

    Få gerne dine elever til at svare hurtigst muligt efter klassens vejleder har været på besøg, så de har oplevelsen i frisk erindring.