Gå til hovedindhold

Kollektiv vejledning

Formålet med den kollektive vejledning i 9. klasse er at udfordre elevernes valgkompetence og kvalificere deres tanker om uddannelses- og karrierevalg.

  • Læs op

Indhold

    Formålet med den kollektive vejledning i 9. klasse er at udfordre elevernes valgkompetence og kvalificere deres tanker om uddannelses- og karrierevalg. Derudover skal eleverne kende til optagelse.dk og overgangen til ungdomsuddannelserne.

    Det er vigtigt at prioritere, at eleverne får lavet spørgsmål til deres vejleder på forhånd.

    Lærernote til for- og efterbehandling af introduktionskurser

    Selvom eleverne tit og ofte har hørt om erhvervsuddannelser og gymnasiale uddannelser, er det en god idé, at de ser disse to korte film a 5 minutters varighed inden den kollektive vejledning. 

    Filmene skal være med til at sætte tanker og drøftelser i gang, som kan være medvirkende til at kvalificere uddannelsesvalget. 

    Tilpas meget gerne spørgsmålene, så de er målrettet din klasse, og det dine elever er optaget af eller i tvivl om.

    Ingen lærernoter

    Denne øvelse er vigtig at lave, da det sporer klassens vejleder ind på, hvilke emner eleverne har brug for mere viden om. Ligeledes fungerer det godt som optakt til næste opgave, hvor eleverne skal forberede spørgsmål til klassens vejleder. 

     

    Hvis du har brug for et hurtigt overblik, kan du se de rigtige svar på tip en 13'er her.

    Eleverne skal i grupper udarbejde fem spørgsmål, som du skal samle og sende til vejlederen på Aula senest en uge før den kollektive vejledning.

    Det er vigtigt, at eleverne får tid til at tænke over spørgsmål til vejlederen, så han/hun kan tage udgangspunkt i de ting, som eleverne har brug for at vide i den kollektive vejledning. 

    Hvis ikke eleverne nåede at spille Jeopardy med vejlederen i den kollektive vejledning, kan du gøre det med klassen nu. Det fungerer godt til at samle op på sessionen.

    Klik på linket, inddel klassen i hold og lav det evt. som en konkurrence.

    Studievalgsportfolio bortfalder fra august 2024.

    For at hjælpe eleverne kan det være en god idé at lade dem samle deres erfaringer lige efter, de har fået dem. Vi har lavet et skema i UNO ung, som indeholder elevernes aktiviteter, og som I kan vælge at lade jeres elever bruge.

    Refleksionskemaet kan følge eleven gennem udskolingen og videre i ungdomsuddannelsesforløbet og være et bindeled til fremtidigt uddannelsesvalg.

    Hvis du vælger at bruge refleksionskemaet, er din opgave som lærer:

    1. Præsentere refleksionskemaet for elever og forældre.
    2. Sørge for, at eleverne efter endt UJ-aktivitet (Skills Stafetten, uddannelsesmesse, introduktionskurser og Samspil) får skrevet i studievalgsportfolien. Det er vigtigt, at du har dialog med eleverne om aktiviteten, så du kan hjælpe dem med at reflektere relevant.
    3. Tydeliggøre sammenhængen mellem oplevelse og erfaring

    Få gerne dine elever til at svare hurtigst muligt efter klassens vejleder har været på besøg, så de har oplevelsen i frisk erindring.