Brobygning
Eleverne i 9. klasse kan komme i brobygning en uge på en ungdomsuddannelse.
Alle elever i 9. klasse, som er uafklarede, kan deltage i brobygning i uge 3 eller 4
Brobygning er en unik mulighed for, at dine elever kan opleve, hvad det vil sige at være elev på en ungdomsuddannelse. Det er vigtigt, at alle elever der er i tvivl, tilbydes brobygning.
Nedenfor er forslag til forbehandlingsopgaver, som du/skolens uddannelsesvejleder kan lave med eleverne.
Husk at afstemme med skolens uddannelsesvejleder, hvem der laver forbehandling med eleverne.
Lærenote til for- og efterbehandling af brobygning
Afhængigt af hvor meget I har nået at arbejde med uddannelser.horsens.dk, er det en god idé at lade eleverne se/gense minimum to uddannelsespræsentationer - det er vigtigt, at de ser rundvisninger på ungdomsuddannelserne samt studievejledernes gennemgang af uddannelserne.
Selv om eleverne har prøvet at besøge ungdomsuddannelser i 8. klasse - viser erfaringen at det er en god ide at sikre de er helt klar over hvor de skal hen osv.
Ingen lærenote
Du finder mulige temaer til talerne her:
- Det er godt at være afklaret. I skal skrive en tale, der argumenterer for, at man skal træffe sit uddannelsesvalg så tidligt som muligt. Det er vigtigt, at man holder fast ved det, man tænker, og at man ikke ændrer sin holdning til, hvad man vil være, uanset hvad der sker.
- Det er godt at overveje tingene og turde ændre sit uddannelsesvalg. I skal skrive en tale, der argumenterer for, at man skal turde ændre sit valg. Det er vigtigt, at man lytter til det man oplever og mærker efter. Det er OK at have en plan i dag - og turde ændre den i morgen, hvis man har fået nogle overvejelser, som gør, at man har brug for det.
- Mediernes fremstilling af uddannelsesvalget. I skal skrive en tale , som handler om, hvordan medier fremstiller uddannelsesvalget og hvilke konsekvenser, det har for jer og andre unge. I må gerne søge inspiration fra artikler på nettet om emnet. I kan eksempelvis søge efter ord som uddannelse - uddannelsesvalg
- Sådan træffer man et uddannelsesvalg. I skal skrive en tale med gode råd til, hvordan man kan træffe et uddannelsesvalg. I skal give gode eksempler på, hvordan man kan blive bedre til at sige fra over for det pres, man kan opleve fra medier, reklamer, venner og familie.
- Man har et ansvar for at vælge den uddannelse samfundet har brug for. I skal skrive en tale med argumenter for, at når der mangler arbejdskraft med en bestemt uddannelse, bliver man nødt til at lytte til det og vælge den type uddannelse. Det er man nødt til for, at samfundet kan eksistere. Det er et fællesansvar, at der er arbejdskraft nok indenfor de forskellige områder. Hen ad vejen, skal man nok blive glad for det, man vælger.
- Man skal altid vælge den uddannelse ens forældre synes. I skal skrive en tale med argumenter for, at man naturligvis skal vælge den uddannelse ens forældre fortæller om, da lærere, vejledere og alle andre kender jo ikke kender jer ret godt. De ved måske mere end jeres forældre om uddannelse, men det betyder ikke noget. Jeres forældre derimod kender jer rigtig godt, og de ved helt sikkert, hvilken uddannelse der er bedst.
Studievalgsportfolio bortfalder fra august 2024.
For at hjælpe eleverne kan det være en god idé at lade dem samle deres erfaringer lige efter, de har fået dem. Vi har lavet et skema i UNO ung, som indeholder elevernes aktiviteter, og som I kan vælge at lade jeres elever bruge.
Refleksionskemaet kan følge eleven gennem udskolingen og videre i ungdomsuddannelsesforløbet og være et bindeled til fremtidigt uddannelsesvalg.
Hvis du vælger at bruge refleksionskemaet, er din opgave som lærer:
- Præsentere refleksionskemaet for elever og forældre.
- Sørge for, at eleverne efter endt UJ-aktivitet (Skills Stafetten, uddannelsesmesse, introduktionskurser og Samspil) får skrevet i studievalgsportfolien. Det er vigtigt, at du har dialog med eleverne om aktiviteten, så du kan hjælpe dem med at reflektere relevant.
- Tydeliggøre sammenhængen mellem oplevelse og erfaring
Deadline for besvarelse er senest fredag d. 7. februar, men sørg gerne for, at dine elever svarer hurtigst muligt, mens de har oplevelsen i frisk erindring.