Introduktionskurser
I Horsens Kommune skal alle elever på introduktionskursus i 8. klasse.
Introduktionskurser i 8. klasse er vejlednings- og undervisningsforløb, der skal give eleverne indblik i hverdagen på forskellige ungdomsuddannelser. Formålet er at hjælpe eleverne med at blive afklaret og motiveret til at vælge og gennemføre en ungdomsuddannelse12.
Disse kurser er obligatoriske for alle elever i folkeskolen og den kommunale ungdomsskoles heltidsundervisning. Eleverne skal introduceres til mindst én erhvervsuddannelse eller erhvervsgymnasial uddannelse, og der kan også være introduktionskurser til gymnasiale uddannelser12.
Introduktionsforløbene varer fem skoledage, som kan være samlet eller spredt ud over skoleåret. Forløbet skal afspejle undervisningen på den pågældende uddannelse og give eleverne mulighed for at opleve miljøet på uddannelsesstedet12.
I Horsens er eleverne på 2x2 dages introduktionskursus i foråret, og 1 dag i efteråret i forbindelse med SkillsStafet.
På introduktionskurser får eleverne mulighed for:
- At opleve det sociale og faglige på uddannelserne
- At opleve uddannelsernes praktiske og teoretiske elementer
- At danne egne indtryk af indhold og krav
- At se og møde elever som går på uddannelsen
- At få kendskab til muligheder for senere uddannelse og job
Lærernote til for- og efterbehandling af introduktionskurser
Du kan med fordel bruge lidt tid i plenum på at lade eleverne dele den viden de har samlet:
- Forskelle og ligheder på de uddannelser, der er undersøgt
- Hvad overraskede dem mest ved det de så/oplevede?
- Hvad mangler de fortsat viden om?
- Osv.
Det kan variere, hvor meget eleverne kender til uddannelser.horsens.dk. Derfor er det en god idé at præsentere siden for dem, hvis de ikke allerede kender den godt.
Siden kan give eleverne tryghed ved at skulle ud på en ukendt uddannelsesinstitution, fordi de kan se, hvordan stedet ser ud online.
Siden opdateres løbende.
Dilemmakortene kan også drøftes på klassen.
Det er en god ide at lave opsamling med klassen.
Det vil være forskelligt hvor lang tid det tager på klassen - det kan være en god ide at sætte x antal minutter på til hver gruppe.
ingen lærenote
Studievalgsportfolio bortfalder fra august 2024.
For at hjælpe eleverne kan det være en god idé at lade dem samle deres erfaringer lige efter, de har fået dem. Vi har lavet et skema i UNO ung, som indeholder elevernes aktiviteter, og som I kan vælge at lade jeres elever bruge.
Refleksionskemaet kan følge eleven gennem udskolingen og videre i ungdomsuddannelsesforløbet og være et bindeled til fremtidigt uddannelsesvalg.
Hvis du vælger at bruge refleksionskemaet, er din opgave som lærer:
- Præsentere refleksionskemaet for elever og forældre.
- Sørge for, at eleverne efter endt UJ-aktivitet (Skills Stafetten, uddannelsesmesse, introduktionskurser og Samspil) får skrevet i studievalgsportfolien. Det er vigtigt, at du har dialog med eleverne om aktiviteten, så du kan hjælpe dem med at reflektere relevant.
- Tydeliggøre sammenhængen mellem oplevelse og erfaring