Gå til hovedindhold

STU

Særlig tilrettelagt ungdomsuddannelse

  • Læs op

Indhold

    Målgruppe

    Unge under 25 år, der på grund af en varig nedsat psykisk eller fysisk funktionsniveau ikke har mulighed for at gennemføre en anden ordinær ungdomsuddannelse med tilhørende specialpædagogisk støtte (SPS).

    Formål

    At indgå i et ungdomsmiljø og at udvikle sig og opnå færdigheder til at leve et så aktivt, beskæftiget og selvstændigt voksenliv som muligt.

    Sådan bliver man indstillet til en STU

    De fleste unge visiteres direkte fra deres grundskoletilbud.

    Hvis en ung ønsker at blive indstillet til en STU, så skal en uddannelsesvejleder, i dialog med den unge, udarbejde en skriftlig indstilling, hvor det begrundes, om den unge tilhører målgruppen for en STU. Herefter skal kommunens STU-visitationsudvalg behandle indstillingen og give en skriftlig afgørelse til den unge. 

    Kommunens Visitationsudvalg

    Horsens Kommunes STU-visitationsudvalg består af:

    Ungechef i Ungdomscentret (formand)

    Afdelingsleder i Ungdomscentret (uddannelse)

    Afdelingsleder i Ungdomscentret (servicelov)

    Faglig koordinator i Ungdomscentret (uddannelse)

    Sektionsleder i Myndighed og Fremskudt Rådgivning HPS

    Afdelingsleder i Familiecentret

    Psykolog i Tværgående Enhed for Læring (PPR)

    Skriftlig begrundelse med klagevejledning

    STU-visitationsudvalget skal give en skriftlig begrundelse for sin afgørelse, herunder en vejledning omkring at kunne rette henvendelse til Klagenævnet for Specialundervisning, hvis den unge ønsker at klage over et afslag på at være i målgruppen for en STU eller over de tilbudte uddannelsessteder.

    Kvalitet i uddannelsen

    Når en ung er optaget på en STU, udarbejder STU-vejleder i dialog med den unge en forløbsplan over uddannelsesforløbet. Forløbsplanen skal indeholde en overordnet beskrivelse af de aktiviteter og individuelle læringsmål, der skal indgå i den unges uddannelsesforløb. Uddannelsesvejleder følger løbende og mindst en gang årligt op på forløbsplanen og justerer denne efter behov og i dialog med den unge.

    Når en kommune indgår en aftale med en STU-udbyder, der ikke er kommunens eget kommunale STU-tilbud, skal det altid ske på grundlag af en skriftlig kvalitetsaftale, der fastlægger krav til undervisningens indhold, tilrettelæggelse og omfang jævnfør gældende regler.

    Fra 1/1-2025 skal alle STU-udbydere registrere sig og beskrive deres tilbud på en landsdækkende og borgertilgængelig STU-portal. 

    Afklaring af plan efter afsluttet STU

    Det sidste år af STU er uddannelsesrådgiver med indsigt i Lov om Aktiv Beskæftigelse med på alle drøftelser for at sikre så let en overgang til job, uddannelse eller anden aktivitet som muligt.

    Denne dialog med uddannelsesstedet, kommunen og den unge understøtter udarbejdelsen af et resursepapir, der skal give retning for planlægning og koordinering af, hvad den unge skal overgå til efter gennemført STU.

     Herunder at inddrage den unges perspektiver, fremtidsmuligheder og ønsker.

    Senest 3 måneder før afslutning af STU, afholdes et møde med den unge, uddannelsesstedet, uddannelsesvejleder og uddannelsesrådgiver, der skal støtte den unge i videre aktivitet efter gennemført STU.

    Uddannelsesbevis

    En STU afsluttes med et uddannelsesbevis fra kommunen, der beskriver uddannelsens indhold og de kompetencer og 

    læringsmål, den unge har opnået. 

    Unge med gennemført STU har adgang til det øvrige uddannelsessystem efter de almindelige gældende regler.