Skip Navigation

Samarbejdsforløb Horsens HF & VUC

I dette forløb skal du og din klasse samarbejde med Horsens HF & VUC, hvor I skal opleve den gymnasiale uddannelse HF.  

Læs mere om Horsens HF & VUC her.

Ung pige som læser

Fakta, fiktion og fake news

Lærer og hædner der er starkt op

Om forløbet

I dette forløb skal du sammen med din klasse arbejde med Fake News og filmklip. Du skal lære, hvordan du kan se forskel på fakta og fiktion og dermed også på sande og falske nyheder. I skal også prøve at skrive jeres egne falske nyhedshistorier, som vi samler og "udgiver" i en fælles falsk avis.
Arbejdsbord med arm og hånd der skriver

Før besøget - opgave 1

Før du og din klasse skal arbejde sammen med Horsens HF & VUC, skal I se åbningsscenen til ”City of God”.

 

Efter I har set åbningsscenen, skal I i grupper diskutere disse spørgsmål:

  • Tror I, at der i klippet er tale om fakta eller fiktion? Og hvorfor? 
  • Begrund dit svar med 5 af punkterne fra skemaet herunder:

 

Fakta

Fiktion

  • Formål: forklare
  • Emne: virkeligheden
  • Autentiske personer og steder
  • Synlig/tydelig fortæller
  • Strukturen kan brydes, hvis noget uventet sker
  • Synlige mikrofoner og studier
  • Reallyd og svingende lysforhold
  • Ingen musik
  • Få nærbilleder
  • Formål: underholde
  • Emne: konstrueret virkelighed (det er svært at kontrollere sandhedsgraden
  • Blanding af autentiske/virkelige personer og skuespillere
  • Implicit fortæller
  • Skjulte mikrofoner
  • Ensartet lyd og lysforhold. Det ”passer sammen” eller er med til at dramatisere.
  • Musikken er med til at dramatisere
  • Brug af ”close up” billeder

 

Arbejdsbord med arm og hånd der skriver

Før besøget - opgave 2

Nu skal I se de første 4 minutter af ”En morder vender hjem”.

 

Begrund at der er tale om fakta med 5 af punkterne i skemaet:

Fakta

Fiktion

  • Formål: forklare
  • Emne: virkeligheden
  • Autentiske personer og steder
  • Synlig/tydelig fortæller
  • Strukturen kan brydes, hvis noget uventet sker
  • Synlige mikrofoner og studier
  • Reallyd og svingende lysforhold
  • Ingen musik
  • Få nærbilleder
  • Formål: underholde
  • Emne: konstrueret virkelighed (det er svært at kontrollere sandhedsgraden
  • Blanding af autentiske/virkelige personer og skuespillere
  • Implicit fortæller
  • Skjulte mikrofoner
  • Ensartet lyd og lysforhold. Det ”passer sammen” eller er med til at dramatisere.
  • Musikken er med til at dramatisere
  • Brug af ”close up” billeder

 

Arbejdsbord med arm og hånd der skriver

Før besøget - opgave 3

Før I skal besøge Horsens HF & VUC, skal du forberede dig på, at dette også er en aktivitet, der handler om uddannelse og job. Du skal sammen med 1-3 kammerater overveje følgende spørgsmål:

  • Hvad vil I gerne vide mere om?
  • Hvilke erfaringer kan I gøre jer?
  • Hvad kan I lære om jer selv? - Hvad kan I lære om uddannelse og job?
  • Hvad mangler I viden om - og hvordan kan denne aktivitet bidrage med viden?
  • Hvilke forventninger har I til aktiviteten?

 

Arbejdsbord med arm og hånd der skriver

Efter besøget - opgave 1

Faktagrupper:

I gruppen skal I optage en lille faktafilm om cykeltyveri med jeres mobiltelefoner.

Fiktionsgrupper:

I gruppen skal I optage en fiktionsfilm om cykeltyveri med jeres mobiltelefoner.

I holder derefter premiere på klassen og diskuterer forskellene på fakta- og fiktionsfilmene. Herefter stemmer klassen om, hvilken gruppe der skal have en Oscar for henholdsvis bedste fakta- og fiktionsfilm.

 

Arbejdsbord med arm og hånd der skriver

Efter besøget - opgave 2

Du skal sammen med 1-3 kammerater overveje disse spørgsmål:

  • Hvad lærte I mere om?
  • Hvilke erfaringer gjorde I jer?
  • Hvad lærte I om jer selv? – Hvad lærte I om uddannelse og job?
  • Hvad bidrog aktiviteten til af ny viden?
  • Hvordan blev oplevelsen i forhold til jeres forventninger?

 

Fedtstoffer i vores madvarer

2 unge kvinder der taler sammen

Om forløbet

Før I skal besøge Horsens HF & VUC, har I sammen med jeres lærer arbejdet med fagfaglige emner, der ligger op til dagen. Desuden skal I sætte et uddannelse og job perspektiv på besøget 
Arbejdsbord med arm og hånd der skriver

Før besøget

I skal i grupper diskutere:

  • Hvad vil I gerne vide mere om?
  • Hvilke erfaringer kan I gøre jer?
  • Hvad kan I lære om jer selv? – Hvad kan I lære om uddannelse og job?
  • Hvad mangler I viden om – og hvordan kan denne aktivitet bidrage med viden?
  • Hvilke forventninger har I til aktiviteten?
Arbejdsbord med arm og hånd der skriver

Efter besøget

Du skal sammen med 1-3 kammerater overveje disse spørgsmål:

  • Hvad lærte I mere om?
  • Hvilke erfaringer gjorde I jer?
  • Hvad lærte I om jer selv? – Hvad lærte I om uddannelse og job?
  • Hvad bidrog aktiviteten med af ny viden?
  • Hvordan blev oplevelsen i forhold til jeres forventninger?

 

Fyrværkeri

2 unge mænd

Om forløbet

Før I skal besøge Horsens HF & VUC har I sammen med jeres lærer arbejdet med fagfaglige emner, der ligger op til dagen. Desuden skal I sætte et uddannelse og job perspektiv på besøget
Arbejdsbord med arm og hånd der skriver

Før besøget

I skal i grupper diskutere:

  • Hvad vil I gerne vide mere om?
  • Hvilke erfaringer kan I gøre jer?
  • Hvad kan I lære om jer selv? – Hvad kan I lære om uddannelse og job?
  • Hvad mangler I viden om – og hvordan kan denne aktivitet bidrage med viden?
  • Hvilke forventninger har I til aktiviteten?
Arbejdsbord med arm og hånd der skriver

Efter besøget

Du skal sammen med 1-3 kammerater overveje disse spørgsmål:

  • Hvad lærte I mere om?
  • Hvilke erfaringer gjorde I jer?
  • Hvad lærte I om jer selv? – Hvad lærte I om uddannelse og job?
  • Hvad bidrog aktiviteten med af ny viden?
  • Hvordan blev oplevelsen i forhold til jeres forventninger?